ریزک در منتهی‌الیه شمال غرب خسروشیرین منطقه‌ای کوهستانی است که از سمت غرب، استان فارس را به اصفهان متصل می‌کند. ریزک برای مردم خسروشیرین نماد کوهنوردی دشوار و طبیعت بکر است؛ برخلاف دیگر کوه‌های منطقه که از روستا قابل رؤیت هستند، ریزک در فاصله‌ای نسبتاً دورتر قرار گرفته و حالت دره‌ها و گذر‌های آن به گونه‌ای است که آن را کاملاً از روستاهای خسروشیرین و شاهنشین جدا کرده است. در گذشته‌ی نه چندان دور، در هنگامه‌ی عروسی، مردم برای تهیه‌ی چوب ارزنِ ترکه‌بازی به ریزک می‌رفتند و از درخت‌بوته‌های فراوان ارزن که در این منطقه روئیده بود، چوب مورد نیاز را تهیه می‌کردند.

طبیعت منطقه ریزک در مقایسه با دیگر کوه‌های منطقه کاملا زمخت و رام‌نشدنی است. سنگ‌های تیز و زبرتری دارد و دره‌های آن در مقایسه با دیگر کوه‌های اطراف خسروشیرین عمیق‌تر و پرشیب‌تر است. دوری از فضای مسکونی روستا باعث شده است که رؤیت جانوران مختلف در این منطقه امری غیرعادی به شمار نرود و بسیاری از کسانی که برای طبیعت‌گردی به این منطقه می‌روند، گاه‌وبیگاه دیگر ساکنان این منطقه نظیر گراز، خرس و گاهی گرگ‌ها را مشاهده می‌کنند.

اگر به این منطقه بکر سفر می‌کنیم، به طبیعت احترام بگذاریم و از ریختن زباله و آلوده کردن محیط زیست خودداری کنیم.

By جعـفر یعقوبـی

جعفر یعقوبی هستم. دانش‌آموخته سیاست و روابط بین‌الملل. سالهاست خسروشیرین را از دریچه‌ی دوربین به تصویر کشیده‌ و با کلام توصیف کرده‌ام. هر چه از خسروشیرین و این منطقه دورتر باشم، گویی نزدیک‌ترم و هرچه نزدیک‌تر، آرامتر. از گفتگو با تک‌تک مردم خسروشیرین، محمدآباد و شاهنشین لذت می‌برم و می‌آموزم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *